microteaching | micro-enseignement |
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Domaines : éducation postsecondaire : théories et méthodes pédagogiques | |
Definition: "A scaled-down teaching encounter that has been developed at Stanford University to serve (a) as a preliminary experience and practice in teaching, (b) as a research vehicle to explore training effects under controlled conditions, and (c) as an in-service training instrument for experienced teachers ..." | Définition : « Méthode de formation et de recherches en éducation entraînant des formateurs à la maîtrise des situations éducatives dans les conditions suivantes : des leçons courtes sur un point donné, l'essai initial pouvant être collectivement remanié et présenté à d'autres groupes-classes; un groupe d'observateurs en formation; un enregistrement vidéo systématique des différents essais à la disposition permanente des formateurs; un passage à une nouvelle situation quand la précédente est maîtrisée. » |
Source: Good, Carter V. Dictionary of Education. 3rd ed. Toronto: McGraw-Hill, 1973. | Source : MIALARET, Gaston. Vocabulaire de l'éducation, Paris, Presses universitaires de France, 1979. |
Contexts: "Microteaching is a laboratory training procedure aimed at simplifying the complexities of regular teaching-learning processes. The trainee is engaged in a scaled down and focused situation--scaled down in terms of class size and lesson length and focused on teaching tasks such as practice and mastery of specific skills such as lecturing, questioning, or leading a discussion; mastering the specific teaching strategies; flexibility in instructional decision making; alternative uses of curricula, instructional materials and classroom management." 2. "[Microteaching is ] usually 5 minutes in length, involving no more than eight students; often recorded on videotape for analysis." |
Contextes : |
Sources: 1. Husén, Torsten, and Neville T. Postlethwaite, eds-in-chief. The International Encyclopedia of Education: research and studies. Toronto: Pergamon Press, 1985. 2. Good, Carter V. Dictionary of Education. 3rd ed. Toronto: McGraw-Hill, 1973. |
Sources : |
Observations: | Observations : |
Justification : Le Réseau retient et recommande le terme « micro-enseignement » qui est en usage dans le domaine de l'éducation. | |
Renvois : | |
Date de rédaction : octobre 1991 | Date de révision : |